Kisah Panglima Romawi Masuk Islam


Alam kegemparan terjadinya peperangan Yarmuk, salah seorang panglima Romawi yang bermana George memanggil Khalid bin Walid. Kedua orang paglima itu saling mendekat hingga kedua kepala kuda mereka saling bertemu.


Kepada Khalid, George bertanya: "Wahai Khalid, aku meminta kalian berkata dengan jujur serta jangan berdusta sedikitpun, kerana Tuhan Yang Maha Mulia tak sempat berdusta, serta jangan pula kalian menipuku, kerana sesungguhnya orang yang beriman itu tak bakal berdusta di segi Allah."
"Tanyalah apa yang ingin engkau tanyakan," kata Khalid.


"Apakah Allah menurunkan terhadap Nabi-Nya Muhammad SAW suatu  pedang dari langit kemudian diberikannya kepadamu jadi apabila kalian pakai pedang itu untuk berperang, tentu kalian bakal menang?"
"Tidak!" Jawab Khalid.


"Apakah sebabnya kalian digelar dengan Saifullah (Pedang Allah)?" Tanya George.
Khalid menjawab: "Ketika Allah SWT mengutus Nabi Muhammad SAW, seluruh kaumnya sangat memusuhinya tergolong juga aku, aku merupakan orang yang paling membencinya. Seusai Allah SWT memberikan hidayah-Nya kepadaku, jadi aku pun masuk Islam. Ketika aku masuk Islam Rasulullah SAW menerimaku serta memberi gelaran kepadaku "Saifullah" (pedang Allah)."


"Jadi tujuan kalian berperang ini untuk apa?" Tanya George.
"Kami ingin mengundang kalian agar bersaksi bahawa tak ada Tuhan melainkan Allah serta Muhammad itu merupakan utusan Allah serta kami juga ingin mengundang kalian untuk mempercayai bahawa segala apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW itu merupakan benar." Jawab Khalid.


George bertanya: "Apakah hukumannya bila orang itu tak mahu menerimanya?"
Jawab Khalid: "Hukumannya merupakan wajib membayar jizyah, jadi kami tak bakal memeranginya."


"Bagaimana kalau mereka tak mahu membayar?" Tanya George.
"Kami bakal memberitahukan perang kepadanya," kata Khalid bin Walid.


George bertanya: "Bagaimanakah kedudukannya apabila orang masuk Islam pada hari ini?"
Khalid menjawab: "Di hadapan Allah SWT, kami bakal sama semuanya, baik dirinya orang yang kuat, orang yang lemah, yang dahulu mahupun yang kemudian masuk Islam."


"Apakah orang dahulu masuk Islam kedudukannya bakal sama dengan orang yang baru masuk?" Tanya George.
Khalid menjawab: "Orang yang datang kemudian bakal lebih tinggi kedudukannya dari orang yang terdahulu, karena kami yang terlebih dahulu masuk Islam, menerima Islam itu ketika Rasulullah SAW tetap nasib serta kami bisa menyaksikan turunnya wahyu terhadap baginda.
Sedangkan orang yang masuk Islam kemudian tak menyaksikan apa yang sudah kami saksikan. Oleh kerana itu siapa saja yang masuk Islam yang datang terbaru jadi dirinya bakal lebih mulia kedudukannya, karena dirinya masuk Islam tanpa menyaksikan bukti-bukti yang lebih meyakinkannya terlebih dahulu."


George bertanya: "Apakah yang kalian katakan itu benar?"
"Demi Allah, sesungguhnya apa yang aku katakan itu merupakan benar,"jawab Khalid.


George berkata: "Kalau begitu aku bakal percaya terhadap apa yang kalian katakan itu, mulai sekarang aku bertaubat untuk tak lagi memusuhi Islam serta aku menyebutkan diri masuk ke dalam agama Islam, wahai Khalid tolonglah ajarkan aku mengenai Islam."
Lalu Khalid bin Walid mengangkat George ke dalam kemahnya, kemudian menuangkan air ke dalam timba untuk menyuruh George bersuci serta mengerjakan solat dua rakaat.


Ketika Khalid bersama dengan George masuk ke dalam khemah, jadi tentera Romawi mengadakan serangan besar-besaran terhadap pertahanan umat Islam.
Setelah berakhir mengerjakan solat, jadi Khalid bin Walid bersama dengan George serta kaum Muslimin lainnya meneruskan peperangan hingga matahari terbenam serta di saat itu kaum Muslimin mengerjakan solat Zohor serta Asar dengan isyarat sahaja.


Dalam pertempuran itu, George yang sudah bergabung dengan barisan kaum Muslimin itu terbunuh, serta dirinya hanya baru mengerjakan solat dua rakaat bersama dengan Khalid bin Walid. Mesikipun demikian, ia sudah menyebutkan keIslamannya serta berjanji untuk tak bakal kembali lagi terhadap agama lamanya. Semoga Allah menempatkan George ke dalam golongan orang-orang yang beriman

Sign up here with your email address to receive updates from this blog in your inbox.

0 Response to "Kisah Panglima Romawi Masuk Islam"

Posting Komentar